Objective-C to z pewnością jeden z najpotężniejszych języków programowania aplikacji na urządzenia mobilne. To m.in właśnie zastosowanie tej metody tworzenia programów, przyczyniło się do tak potężnego rozwoju iTunes Store. Niestety, dla początkującego użytkownika jest on trudniejszy, niż rozwiązania, które oferuje konkurencja. Nie warto jednak się poddawać, a wystarczy chcieć sobie pomóc. Warto zacząć od książki Objective-C Podstawy, aby poznać świat pisania dla iOS. 

Apple tworząc sklep AppStore, dało użytkownikom bardzo wygodną metodę instalacji programów, a deweloperom potężny kanał dystrybucji swoich dzieł. Takie połączenie przyczyniło się do tego, iż dla pierwszych iPhone i iPodów Touch, powstało bardzo wiele różnych aplikacji, które szybko rozszerzyły te urządzenia o bardzo szeroką liczbę opcji. Do sukcesu AppStore przyczyniła się także dobra reguła panująca w tym sklepie – każdy jest równy. Początkujący deweloper, ma takie same szanse na zdobycie uznania, jak duży twórca. Musi tylko z nim wygrać, tworząc lepszą aplikację. Udało się to twórcom AngryBirds, czemu ma nie udać się to nam?

Objective CKsiążka Objective-C Podstawy, autorstwa Christophera Fairbairn, Collina Ruffenach, i Johannesa Fahrenkrug, to niemal obowiązkowa lektura, każdego kto chce tworzyć aplikacje dla iOS. Publikacja ta zawiera wszystkie informacje, dla każdego, kto chce tworzyć programy dla iOS. Zaczyna się od wprowadzenia dotyczącego programu X-Code, podstawowych informacji o języku Objective-C, oraz porad dla początkującego dewelopera. Po tym swoistym elementarzu, rozpoczyna się eksperyment dotyczący stworzenia pierwszej prostej gry, aby później przejść do bardziej zaawansowanych procedur.

Czytając tę pozycję, zwróciłem uwagę na to, iż autorzy w naprawdę prosty sposób, tłumaczą każdy element. Pozwala to zrozumieć ją, nawet tak początkującemu programiście jak ja, który dopiero stawia pierwsze kroki, w świecie tworzenia mobilnych programów. Z drugiej strony, przeglądając spis treści tej książki (jeszcze jej nie skończyłem), zauważam, że są tu poruszone nawet bardziej skomplikowane elementy tego języka. Wygląda więc na to, iż twórcom zależało aby stworzyć uniwersalne dzieło, które będzie przydatne zarówno tym, którzy dopiero chcą poznać Objective-C, jak i tym, którzy już wcześniej programowali, a planują przesiąść się na język stosowany w iOS.

Choć do samej książki, nie mam większych zastrzeżeń, to przyznaję, że brakuje mi jej wersji w pliku ePub. Nie wiem czym spowodowany jest ten brak, ale książkę w wydaniu elektronicznym, można pobrać jedynie zapisaną w formacie Adobe, co uniemożliwia dostosowywanie rozmiarów stron i swobodne powiększanie tekstu. W sporej części utrudnia to z niej korzystanie. Książka w takim formacie, jest na szczęście dosyć czytelna, gdyż rozmiar iPada, przypomina format papieru na jakim wydano tę pozycję w wersji standardowej. Niestety nie dotyczy to już iPhone, gdzie konieczne jest przesuwanie ekranu od prawej do lewej, aby przeczytać całą linijkę.

Podsumowując polecam tę książkę każdemu kto pragnie zapoznać się z wiedzą niezbędną do rozpoczęcia programowania w iOS. Warto zrobić to albo w wersji papierowej, lub na ekranie iPada. Ja sam wracam do lektury, czekając z nadzieją na jej premierę w wersji ePub oraz w sklepie iTunes Store, abym mógł to robić nawet wtedy gdy nie mam przy sobie tabletu…

Pozycję tę można nabyć w formie papierowej i elektronicznej w księgarni Helion. Dziękuję Wydawnictwu Helion za udostępnienie mi tej książki do oceny.

Jakub Stanisław Wolak

fot. SXC.hu